swe-SE
15.04.2015
Branschrisk

Har den amerikanska bilindustrin lagt i rätt växel?

Har den amerikanska bilindustrin lagt i rätt växel?
En återhämtning som stöds av inhemsk konsumtion och ökade investeringar

Efter kollapsen när krisen slog till återvände bilförsäljningen i USA 2014 till nivåerna från 2007. Den senaste tidens nedgång i oljepriser har utan tvekan bidragt till detta. Men återhämtningen av denna sektor som så allvarligt skadats av krisen drivs även av två nyckelfaktorer.

 

Den första är att återhämtningen i den amerikanska ekonomin har inneburit att hushållen har kunnat dra nytta av mycket låga räntor. En ökad tillgång till krediter har stärkt köpkraften och gjort det möjligt för hushållen att byta ut sina fordon. Den förbättrade levnadsstandarden drivs också av att lönerna ökar snabbaren än priserna. Med den minskade arbetslösheten höjer företagen yrkesarbetarnas löner

 

Den andra faktorn är den positiva ekonomiska situationen som uppmanar företag i denna sektor att flytta produktionen till USA. Investeringar i ökad automation i tillverkningsprocesserna minskar sambandet mellan arbetskostnader och plats. Som resultat av detta, med några få undantag, finns världens ledande bil- och fordonsutrustning i USA. Nationella och statliga myndigheter har gett ett starkt stöd till sektorn genom att hålla nere styrräntor, implementering av ’skrotningsprogram’ och ekonomiskt stöd till två stora tillverkare. (GM och Chrysler).

 

Missnöje med bilen?

Den minskade arbetslösheten har dock tenderat att kringgå den yngre generationen. "Millennials " är inte fullt integrerade i denna positiva spiral och studerar längre i ett försök att maximera sina chanser att få anställning. Ett resultat av detta är att de har hög skuldsättning på grund av studielån.  Dessutom verkar de fästa mindre vikt vid bilägande och ökar därmed användningen av alternativa färdmedel. Ett överraskande faktum i ett land där bilen är kung.

 

Det finns också flera nackdelar med den ökade lättillgängligheten till låg ränta. Bankerna beviljar mer kedit till dem inom ’subprime’ kategorierna i syfte att öka lönsahmheten av utestående lån. Dessa inkluderar så kallade "högrisk" hushåll, och antalet betalningsanmärkningar har ökat betydligt och kommer att fortsätta att öka under 2015.

 

En annan möjlig orsak till spänningar är att FED mycket väl skulle kunna höja räntan i år. Det skulle öka trycket på hushållen med en hög skuldsättning och lån med rörlig ränta och eventuellt tvinga dem att snabbt göra sig av med sina fordon.

 

En bransch med fokus på förändring

Tillverkarna måste anpassa sitt utbud och definiera en modell för denna föränderliga efterfrågan. Styrkan i FoU-investeringar kommer att vara avgörande i en bransch styrd av utbud, såsom bil-, där nya modeller spelar en direkt roll i att driva försäljning genom att stimulera konsumenternas önskningar.

 

MEDIA KONTAKTER

Maria KRELLENSTEIN - T. +33 (0)1 49 02 16 29  maria.krellenstein@coface.com

Erich HIERONIMUS – T. +49 (0) 61 31 32 35 41  erich.hieronimus@coface.com

Läs hela pressmeddelandet : Har den amerikanska bilindustrin lagt i rätt växel? (148,25 kB)
Sidans topp
  • Swedish