Xavier Durand: “Vi är på väg mot en värld som är svårare att tolka" - Del 2

Mer än någonsin har kreditförsäkringar en roll att spela i en mindre förutsägbar värld, hävdar Xavier Durand, VD för Coface, i fortsättningen av sin stora intervju.

Hur långt kommer normaliseringen av företagens insolvens att gå?

 

Det är mycket svårt att förutsäga, för när politiker och centralbanker ingriper baseras det på ett ramverk som är svårt att få rätt: att hålla inflationen i schack samtidigt som man ser till att en allvarlig recession inte skapas. 

Den avgörande frågan är hur långt detta räcker, eftersom det tar tid att överföra penningpolitiken till den reala ekonomin. Det är nu 18 månader sedan räntan höjdes och inflationen har först nu börjat falla tillbaka igen. 

Syftet är att säkerställa en mjuklandning. Men i verkligheten ser vi att den globala tillväxten bromsar in till 2,2 procent 2024, vilket är relativt lågt med historiska mått mätt.

 

Hur förändras tillgången till finansiering?

Företagen har finansierat sig billigt i flera år. För närvarande är kostnadsförhållandena och finansieringsvolymerna inte så gynnsamma. Företagen har gynnats av statligt stöd under de senaste kriserna, men här är en fråga: Har de tagit tillfället i akt att se över sin affärsmodell? Eller lever de fortfarande på lånad tid och kan inte betala tillbaka sina skulder enbart med hjälp av kassaflödet? Det handlar om att veta vilka företag som faller i vilken kategori.

Cirka två tredjedelar av de lån som backas upp av statliga garantier är fortfarande utestående, så detta är fortfarande en form av stöd jämfört med nuvarande finansieringsvillkor. Men från och med nästa år kommer så kallade "zombieföretag" att möta en refinansieringsvägg som vissa av dem kommer att ha svårt att ta sig igenom. Marknadslogiken kommer återigen att ta över och nya vinnare och förlorare kommer att växa fram ur krisen.

“Vi ser en vägg av skulder som förfaller 2025.”

Visserligen är företagens marginaler och kassaflöden fortfarande goda, men det tar tid att strama åt penningpolitiken i en miljö där utgångsläget är positivt. Detta gäller särskilt som företagen har säkrat finansieringskällor under flera år till mycket låga räntor.

Vi ser en vägg av skulder som kommer att förfalla 2025. Allt kommer att bero på takten i normaliseringen. För närvarande ligger antalet konkurser i Frankrike fortfarande nära det årliga genomsnittet före covid-19 på cirka 50 000 per år.

 

Ska vi vara rädda för den investeringsvägg som ligger framför oss i den gröna omställningen?

Investeringarna i koldioxidfri energi har ökat kraftigt under de senaste åren och uppgår nu till knappt 2 biljoner dollar globalt. Men denna siffra är fortfarande långt ifrån tillräcklig om vi vill hålla jämna steg med Parisavtalet. Det är mer än dubbelt så mycket som de investeringar som behövs varje år fram till 2030. Eftersläpningen är fortfarande enorm, särskilt eftersom den måste finansieras under mycket mer restriktiva villkor än tidigare.

Alla ekonomiska aktörer måste hjälpa till, och det kan bara ske tillsammans: Regeringar, naturligtvis, som måste säkerställa ett lämpligt skatte- och regelverk, men också hushåll och företag.

 

Klarar företagen av att hantera dessa förändringar?

Det är en komplicerad övergång, och även om företagen inte väntade till 2023 med att anta policyer för företagens sociala och miljömässiga ansvar (CSR), har klimatutmaningarna fått en helt ny dimension under de senaste åren. Klimatåtgärderna går framåt, och regler och klassificeringar införs, men ramverket som helhet är mycket komplext.

När det gäller den gröna omställningen är inte alla branscher lika viktiga. Vissa branscher - som byggbranschen - ligger i framkant: De har pressats att vidta åtgärder, särskilt på grund av regleringar. I andra branscher utmanas den ekonomiska modellen på allvar, till exempel inom fordonsindustrin, som håller på att återuppfinna sig själv.

Förutom intressenterna är naturligtvis varje företags situation unik. Men alla företag befinner sig i en omstruktureringsprocess för att hantera dessa komplexa frågor som påverkar den kultur och de kompetenser som de behöver (åter)utveckla. Samtidigt måste de kunna uppfylla de nya regleringsstandarder som blir allt mer krävande.

Situationen är ännu svårare att förstå för företagen eftersom ramverket fortfarande är långt ifrån stabiliserat på internationell nivå. Och det kräver ett avtal mellan stater, ett mål som inte är omedelbart uppenbart.

Det finns dock en annan sida av myntet: Den gröna omställningen kommer också att skapa möjligheter, till exempel nya typer av jobb, nya marknader och ny teknik. Ekonomin är i ständig utveckling och den gröna omställningen ger grogrund för nya lösningar.

 

Vad gör Coface när det gäller företagens sociala ansvar?

Cofaces CSR-strategi bygger på tre huvudprioriteringar: som arbetsgivare, som kreditförsäkringsgivare och som en organisation som är fast besluten att minska sitt eget fotavtryck.

Som försäkringsbolag har vi en investeringsportfölj på 3 miljarder euro, och vi har tagit fram regler för hur vi ska investera den på ett ansvarsfullt sätt. Vi beräknar koldioxidpåverkan och ser till att den hela tiden minskar. Vi utesluter olika typer av företag - beroende på deras klassificering (t.ex. förorenande/oetiska industrier) - och portföljens ESG-betyg (environmental, social and governance) förbättras år från år.

Vår handelspolicy innebär också att vi begränsar eller minskar vårt engagemang i branscher som är relaterade till fossila bränslen och oetiska sektorer (särskilt vapen som är förbjudna enligt Ottawakonventionen, vadslagning, utrotningshotade arter etc.).

 Vi är också vaksamma när det gäller hur vi hanterar vår verksamhet: Vi minskar det utrymme vi använder, drar ner på resandet och minskar det totala antalet resor tack vare omfattande användning av distansarbete.

Sist men inte minst har vi beslutat att fördubbla det stöd vi ger till ESG-projekt fram till 2025 i samband med våra försäkringslösningar för singelrisk (förnybar energi, skydd av naturmiljöer, hälsa etc.).

Som en ansvarsfull arbetsgivare håller vi på att utveckla en Coface HR-policy för att säkerställa våra anställdas välbefinnande. På vilket sätt? Genom att tillhandahålla ett inkluderande och mångsidigt ramverk som hjälper medarbetarna att utvecklas. Detta är nyckeln till framgång för våra team, som består av över 80 nationaliteter i 58 olika länder. Vi mäter systematiskt medarbetarnas engagemang och följer upp detta med handlingsplaner, till exempel genom att utveckla karriärmöjligheter genom internationell eller funktionell rörlighet, eller genom att utveckla specifika utbildningsplaner för våra bästa talanger, i synnerhet genom att använda interna akademier som syftar till att uppgradera kompetensen. Dessutom genomför vi ett antal initiativ för att främja mångfald inom Coface, inklusive jämställdhet mellan könen. Vi gör allt vi kan för att uppnå lika lön på kort sikt och för att öka andelen kvinnor i ledande befattningar: Vi siktar på 40 procent kvinnor till 2030, ett mål som vi redan är på god väg att nå eftersom 36 procent av de högre cheferna för närvarande är kvinnor.

Hur förändras kreditförsäkringens roll i dessa utmanande tider?

Världen har blivit mer komplex och mindre förutsägbar. Vår roll är nu mer än någonsin att hjälpa våra kunder att navigera tryggt och säkert genom dessa oroliga vatten. Vårt arbete består vanligtvis av riskförebyggande, kompensation och återvinning av obetalda fordringar.

Vi spårar risker för organisationer, vilket är ännu viktigare idag med tanke på de stora förändringar som sker i samhället. Vi har byggt upp en unik infrastruktur för att göra just detta. Den sträcker sig från ekonomiska analyser av sektorer och länder till insamling av hårda data från stora balans- och resultaträkningar. Vår informationsbas bevakar 188 miljoner företag i 200 länder. Våra data, experter och tekniska system bygger på det senaste inom artificiell intelligens, allt för att bidra till vår expertis inom riskanalys. Det är ett yrke som kräver investeringskapacitet, skala, erfarenhet och data.

I praktiken utvecklar vi scorings- och spårningsverktyg för företag så att våra kunder kan övervaka sina egna kunder. En av anledningarna till att vårt erbjudande har vuxit är att våra tjänster är användarvänliga för våra kunder. De måste snabbt kunna få tillgång till våra data. För fem år sedan tog det en vecka att utfärda en garanti, idag tar det bara några timmar. Anslutning är också en prioritet, och den måste vara optimal.

Under tre år har vi utvecklat en rad informationstjänster som kompletterar och samverkar med vår kreditförsäkringsverksamhet. Våra data, som också används för att analysera våra egna kreditåtaganden, hjälper våra kunder att övervaka risken hos leverantörer och kunder. Det är användbart för att hitta handelspartner från början till slut.

För små och mycket små företag som inte publicerar lika mycket data som större företag måste vi hantera risker med mindre information. Att förbättra den service vi ger dem är ett långsiktigt arbete, där vi gör framsteg dygnet runt tack vare den stora mängd data som finns tillgänglig och ny teknik. Vi måste ge dem en enkel och effektiv lösning, och detta tillvägagångssätt utnyttjar teknik, lag och riskanalys. Och sist men inte minst måste man hitta rätt distributionskanaler för att hålla balansen mellan den tid som läggs på försäljning och priset på tjänsten.

 

Vilken är den långsiktiga potentialen för kreditförsäkringar?

Vi är inte många i den här mycket krävande branschen. Samtidigt är det viktigt för företag att ha en överblick över sin kreditrisk i hela världen: det uppskattas att en fjärdedel av alla konkurser i världen är kopplade till skuldproblem. Därför spelar vi en viktig roll när det gäller att hjälpa företag att förebygga risker genom kreditförsäkringar eller genom att tillhandahålla data. Vi har också en factoringverksamhet i Tyskland och Polen, och vi stöder factoringföretag på andra håll.

Först och främst är vi inriktade på förebyggande. Kreditförsäkring är inte en dyr produkt: Det handlar om några tiotals baspunkter i ett företags omsättning. För att balansera inbetalda premier och utbetalda ersättningar måste du hitta det optimala förhållandet mellan försäljningspriset för tjänsten och den risknivå du är villig att ta. Allt detta innebär att vi har att göra med väl utformade transaktioner mellan försäkringstagare och försäkringsgivare. Det goda resultatet i början av året beror till stor del på vår goda riskhantering och vårt förebyggande arbete.

Författare och experter